چرا باید از سیستم انتقال مواد پنوماتیک استفاده کنیم؟

چرا باید از سیستم انتقال مواد پنوماتیک استفاده کنیم؟

 

چرا باید از سیستم انتقال مواد پنوماتیک PCS استفاده کنیم؟

 

انواع سیستم انتقال مواد

سیستم‌های انتقال مواد به دو نوع تقسیم می‌شوند: سیستم انتقال مواد مکانیکی و سیستم انتقال مواد پنوماتیک (PCS). در حالی که خصوصیات و ویژگی‌های هر ماده و الزامات فرایند، به خودی خود نوع سیستم انتقال مواد را مشخص می‌کند؛ معمولاً هر دو نوع سیستم انتقال مواد برای انتقال جامدات فله مناسب هستند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب سیستم مناسب باید در نظر گرفته شود، ویژگی‌های ماده‌ای است که قرار است منتقل شود؛ این ویژگی‌ها عبارت هستند از: چگالی ظاهری، جریان پذیری ماده  دما، رطوبت، خطرات ذاتی و درجه تخریب مجاز. هر دو روش انتقال پنوماتیک PCS و مکانیکی قابلیت انتقال طیف وسیعی از مواد را دارند که در این محدوده، پودرهای ریز (پودر فاین) تا ذرات بزرگ قرار دارند. هر دو نوع سیستم انتقال اغلب برای جابه‌جایی موادی که شکننده یا خرد شونده هستند و همچنین مواد حساس به دما طراحی می‌شوند.

 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک PCS، سیستم انتقال پودری، سیستم انتقال گرانول، سیستم انتقال مواد افزودنی، پتروشیمی، صنایع غذایی، پلیمر، کامپاندینگ

دیباج صنعت پاسارگاد، ارائه دهنده انواع سیستم های انتقال مواد پنوماتیک PCS

 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک PCS چیست؟

اهمیت سیستم‌ انتقال مواد پنوماتیک  PCS در انتقال مقادیر فله‌ای از مکانی به مکان دیگر در صنعت بر کسی پوشیده نیست. اساس کار در سیستم انتقال مواد پنوماتیک PCS استفاده از جریان هوا به صورت خلاء یا فشار در خطوط  انتقال برای جا به جایی انواع مواد پودری یا گرانولی می‌باشد.از جمله موادی که از طریق سیستم انتقال مواد پنوماتیک قابل انتقال است می‌توان به انتقال مواد غذایی، پودری و گرانولی به میکسرها، انتقال مواد شیمیایی مختلف به رآکتورها و یا انتقال مواد  پلیمری متنوع به بالای هاپر اکسترودرها و یا ماشین‌های تزریق اشاره نمود.

 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک PCS صنعت پتروشیمی، صنایع غذایی، پلیمر، پلاستیک، کارخانه کامپاندینگ

دیباج صنعت پاسارگاد، ارائه دهنده انواع سیستم های انتقال مواد پنوماتیک PCS

 

سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک بر اساس نوع انتقال به دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند: سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز متراکم و سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق. سیستم‌ انتقال مواد پنوماتیک فاز متراکم سیستم‌هایی با فشار بالا هستند که برای انتقال مواد بافاصله زیاد استفاده می‌شوند و به دلیل ماهیت کم سرعت این نوع سیستم انتقال، برای انتقال مواد شکننده و ساینده مناسب هستند. سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق سیستم‌هایی با سرعت بالا و با فشار کم هستند که طیف وسیعی از مواد را می‌توان به این روش انتقال داد. جریان هوا توسط دمنده‌ها (blowers) و یا کمپرسورها تولید می‌شود.

 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق و فاز متراکم برای صنایع پتروشیمی صنایع غذایی و صنایع کامپاندینگ

 

از سیستم انتقال مواد پنوماتیک معمولاً برای انتقال جامدات با هر اندازه‌ای در کارخانه‌های فرایندی با فواصل زمانی معین استفاده می‌شود. در هنگام طراحی و ارائه یک سیستم انتقال مواد، انتخاب صحیح اجزای مختلف یک سیستم انتقال مانند روتاری ولو ها (Rotary valves)، لوله‌های انتقال و محرک‌های هوا بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که این موضوع مستقیماً به عملکرد قابل اعتماد یک سیستم انتقال ارتباط خواهد داشت.

 

چرا باید سیستم انتقال مواد پنوماتیک را انتخاب کنیم؟

دستگاه انتقال مواد مکانیکی استاندارد در یک خط مستقیم با حداقل تنظیمات جهت، کار می‌کند و معمولاً برای هر تغییر جهت به موتور و نیروی محرکه خاص خود نیاز دارد. اغلب دارای تعداد نسبتاً قابل توجهی قطعات متحرک است که قطعات معمولاً تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارند. وجود دستگاه انتقال مکانیکی در کارخانه فضای فیزیکی قابل توجهی را اشغال می‌کند؛ این در حالی است که سیستم انتقال مواد پنوماتیک از یک خط لوله اصلی با قطر کم برای جابه‌جایی مواد استفاده می‌کند. این سیستم کاملاً محصور است و قطعات متحرک کمی دارد؛ زیرا به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. کاملاً عاری از نشت گرد و غبار است و نگهداری آن راحت‌تر است.

 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک pcs صنعت پتروشیمی صنایع غذایی سیستم انتقال پودری و گرانولی

 

سه نوع سیستم اصلی وجود دارد که برای تولید جریان هوا با سرعت بالا استفاده می‌شود:

1. سیستم انتقال مواد پنوماتیک تحت خلاء/وکیوم :از خلاء یا وکیوم برای انتقال مواد استفاده می کند.  این سیستم در فشار کم کار می کند، که می تواند حدود 0.4 تا 0.5 بار (گیج) زیر اتمسفر باشد، که در درجه اول برای جابجایی محصولات سبک و روان استفاده می شود.

2. سیستم انتقال مواد پنوماتیک تحت فشار: که از فشار مثبت برای انتقال مواد از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنند. این دستگاه برای انتقال مواد از نقطه بارگیری به مکان های مختلف تخلیه مناسب است. فشار انتقال می تواند از 0.5 تا 4 بار (گیج) باشد.

3. سیستم های ترکیبی:  در سیستم های ترکیبی از مجموع روش های انتقال تحت فشار و تحت خلاء استفاده می شود.

 

اجزای سیستم انتقال مواد پنوماتیک:

  • دمنده (blowers) / پمپ خلاء / کمپرسور
  • روتاری ولو ایرلاک (rotary airlock valve)
  • فیلتر
  • جداکننده سیکلون
  • غبارگیر و Bin vent
  • سیلوها و سایر مخازن ذخیره سازی
  • خط لوله
  • دستگاه خوراک دهی
  • جداکننده هوا
  • کنترل پنل و تجهیزات الکتریکی

روتاری ولو،جداکننده هوا، سیستم انتقال مواد پنوماتیک

 

انواع سیستم انتقال مواد پنوماتیک

سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز متراکم (Dense phase pneumatic system)

این نوع سیستم انتقال، اغلب مناسب موادی است که ذرات آنها سنگین و بزرگ، شکننده یا ساینده هستند، منتقل می‌کند. از آنجایی که ذرات سنگین‌تر نمی‌توانند در جریان هوا معلق بمانند، بنابر این نمی‌توانند توسط هوا با سرعت بالا در سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق (Dilute) منتقل شوند. در چنین مواردی از سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز متراکم (Dense) استفاده می‌شود که مواد سنگین را به و توده‌ای ای از طریق خط لوله انتقال دهد. مواد شکننده باید با سرعت کمتری منتقل شوند تا یکپارچگی آنها حفظ شود. مواد ساینده همچون  ماسه، شکر، کربن سیاه با سرعت کم منتقل شوند تا فرسایش لوله به حداقل برسد. 

سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق  (Dilute phase pneumatic system)

سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق به تکانه جریان هوا برای برداشتن و انتقال هر ذره بستگی دارد و ذره را در طول انتقال معلق نگه می‌دارد. مواد هرگز در کف خط لوله ته‌نشین نمی‌شوند. در یک اختلاف فشار نسبتاً کم با یک تکانه نسبتاً بالا کار می‌کند. سرعت ورودی در ابتدای دستگاه معمولاً به عنوان مهم‌ترین نقطه در دستگاه در نظر گرفته می‌شود، زیرا در این مرحله هوا در کمترین شدت است. سیستم انتقال مواد پنوماتیکی که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند سرعت را به خوبی بهینه ‌کند و از این رو مصرف انرژی را به حداقل برساند. مزیت عمده سیستم انتقال مواد فاز رقیق انعطاف پذیری آن است. در مقام مقایسه طیف وسیع تری از مواد می تواند از طریق سیستم انتقال مواد پنوماتیک فاز رقیق منتقل شوند تا از طریق سیستم انتقال فاز متراکم.

سیستم انتقال مواد گرانشی با هوای فعال

هنگامی که شما مجبور به انتقال اجسامی مانند قوطی، جعبه و ظروف پلاستیکی هستید، می‌توانید از سیستم انتقال گرانشی با هوای فعال استفاده کنید. این نوع دستگاه‌ها از فشار برای انتقال چنین اشیایی از طریق خطوط انتقال استفاده می‌کنند و همچنین سیستم انتقال مواد گرانشی متفاوت از هر دو نوع بالا عمل می‌کنند.

مزایای سیستم انتقال مواد پنوماتیک نسبت به سایر سیستم‌های انتقال:

  • سیستم انتقال مواد پنوماتیک هنگام انتقال در ظرفیت‌های بالاتر و یا در مسافت‌های طولانی‌تر مقرون به‌صرفه‌تر هستند.
  • دارای عملکرد بدون گرد و غبار در سایت تولید می‌باشد.
  • الزامات بهداشتی مواد رعایت می‌شود و سطح بهداشت کارخانه ارتقا می‌دهند
  • یک روش ساده‌تر برای فرایند انتقال محصول است.
  • سبب افزایش ایمنی برای اپراتورها و کارگران بخش تعمیر و نگهداری می‌گردد.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارد.
  • به افزایش انعطاف پذیری در سیستم کمک می‌کند.
  •  از هرگونه نشت و آلودگی محصول جلوگیری می‌کند.
  • سیستم انتقال مواد پنوماتیک به فضای بسیار کمی نیاز دارند؛ زیرا انتقال از طریق لوله‌ها انجام می‌شود.
  • نصب و نگهداری آنها آسان و سریع است.

مزایای سیستم انتقال مواد پنوماتیک pcs در صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، صنعت مستربچ و کامپاند

دیباج صنعت پاسارگاد، ارائه دهنده انواع سیستم های انتقال مواد پنوماتیک PCS

 

 

سیستم های انتقال مواد کارخانجات خود را به ما بسپارید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم های انتقال مواد پنوماتیک PCS، سیستم انتقال مواد پودری، سیستم انتقال مواد گرانولی، سیستم انتقال مواد افزودنی، سیستم انتقال پرک در صنایع مختلف همچون صنعت پتروشیمی، صنایع پلیمر، مستربچ و کامپاندینگ، صنایع غذایی، صنایع نوشیدنی و ... با مهندسین فروش شرکت دیباج صنعت پاسارگاد در تماس باشید.